"Koty, czyli historie z pewnego podwórka" Melania Kapelusz


posted by Sardegna on , , , ,

2 comments

 
Wydawnictwo: Bajka
Liczba stron: 76
Moja ocena : 6/6

Pamiętacie "Strasznowiłkę w Groźnym Gąszczu"? Świetną książkę poleconą mi przez koleżankę polonistkę? Ta sama koleżanka pożyczyła mi jeszcze dwa inne tytuły dla dzieci, warte przeczytania, które kojarzyłam w prawdzie przelotnie, ale jakoś do tej pory, nie miałam okazji pokazać moim dzieciom.

Pierwszą książką są "Koty" autorstwa pani Melanii Kapelusz, drugą natomiast "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek" pani Justyny Bednarek, którym poświęcę osobny wpis. Obie historie są świetne, choć od siebie zupełnie różne, i obie mogę z czystym sumieniem polecić zarówno rodzicom, jak i nauczycielom czy bibliotekarzom. 

"Koty" kojarzyłam po okładce i pozytywnych opiniach, które gdzieś tam do mnie docierały, ale jakoś przeczytanie tej niepozornej książeczki nie wydawało mi się niezbędne. Jakże się myliłam! Stąd też ten mój dzisiejszy wpis, Jeżeli drodzy Czytelnicy nie kojarzycie "Kotów", postaram się przekonać Was do tego, że warto je mieć w swojej biblioteczce i często po nie sięgać.

Według mnie "Koty" powinny być lekturą obowiązkową dla uczniów szkół podstawowych, i to zarówno dla tych z klas młodszych, ale chyba nawet bardziej przydatne byłyby dla tych, z klas starszych. Książka składa się z odrębnych opowiadań, które podobnie, jak "Strasznowiłka" wydają się miłymi opowiastkami o życiu kotów na pewnym podwórku, tak naprawdę jednak, każda z kocich historii przekazuje dzieciom wiele edukacyjnych treści.  

Po pierwsze, koty zamieszkujące podwórko są przeróżne, tak jak przeróżne są dzieci. Mała Kitka, Oryginał, Czarny Kot, Rudzielec, Dachowiec, Szara, Włóczykij, Biała, Lisiczka, Pręgowana są wyjątkowi, każdy oczywiście na swój sposób. Mają różne charaktery, odmienne wyglądy, specyficzne upodobania czy pasje. Każdy kot jest inny, wyjątkowy i niepowtarzalny, ale razem czworonogi tworzą fajną paczkę kocich przyjaciół. Mamy już więc pierwszy pozytywny przekaz dla dzieci: każdy z nas jest inny i ma do tego prawo. Nasza wyjątkowość nie zmienia faktu, że razem możemy tworzyć fajną grupę przyjaciół, dobrze się bawić i miło spędzać razem czas.

Po drugie, koty przeżywają różne perypetie. Czasami wszystko na podwórku jest okej, zwierzęta dobrze się dogadują, czasami jednak i one mają swoje problemy, zdarzają się im konflikty czy kłótnie o drobnostki. Czasami są dla siebie mili, czasem mają zły humor lub osobiste kłopoty, jak to w życiu. Raz jest dobrze, raz źle. 

Na szczęście jest na podwórku taki dobry duszek, mądry Czarny Kot, który znajduje radę na kłopoty. Jest pomocny i potrafi trzeźwo ocenić sytuację. Dzięki niemu, mimo że w kociej grupie zdarzają się kłótnie i spory, wszyscy starają pokojowo rozwiązywać konflikty i uczyć, że każdy członek w grupie mam prawo do własnego zdania i bycia indywidualistą. 

Czytając poszczególne opowiadania, dzieci uświadamiają sobie różne sytuacje. Na przykład, że nie można bezpodstawnie rzucać na kogoś oskarżeń, nie zawsze rzeczywistość jest taka, jak może się wydawać, nie zawsze trzeba starać się wszystkim wokoło dogodzić, ważne jest wyjaśnianie niedomówień, nie można zmieniać kogoś na siłę czy nie warto przedkładać rzeczy materialnych nad przyjaźń. Historyjki pokazują także, że warto marzyć, po czym poznać prawdziwego przyjaciela oraz tłumaczą, że zazdrość to naprawdę niemiła cecha.

Dzieci utożsamiają się z bohaterami, w ich przygodach widzą swoje własne perypetie, dzięki temu mogą się od kotów wiele nauczyć. Zwierzaki pokazują, jak rozwiązywać konflikty w grupie, jak można pogodzić się z pokłóconym przyjacielem, czy do kogo zwrócić się w razie problemów. Dużo treści w tak niepozornych opowiadaniach. Uwielbiam!

"Koty" to przefajna książka, mądra i naprawdę przydatna. Do tego ładnie wydana i zilustrowana. Mam nadzieję, że udało mi się dostatecznie zachęcić Was do zapoznania własnych dzieci z kociakami. Na pewno nie będzie to stracony czas.
Sardegna

2 komentarze:

  1. O, "Koty" to coś w sam raz dla Elwi!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jej się spodobają! Poza tym książka jest świetnie wydana i ma fajne ilustracje :)

      Usuń