"Łóżko" Janusz L. Wiśniewski


posted by Sardegna on , , , , , ,

4 comments


Wydawnictwo: Świat Książki
audiobook: czas trwania 4 godzin i 43 minuty    
 Moja ocena : 5/6
lektor: Janusz L. Wiśniewski, Anna Cieślak, Paweł Deląg, Magdalena Różczka, Sonia Bohosiewicz, Karolina Nolbrzak, Małgorzata Kożuchowska


Opowiadania pana Janusza L. Wiśniewskiego dawno już wymknęły mi się spod kontroli. Przeczytałam ich już tyle, w różnego rodzaju zbiorach, że nie jestem w stanie przyporządkować danego tytułu opowiadania do danej antologii. 
Często zdarza mi się je mylić, bądź czytać ponownie, w "nowym" wydaniu. 

Z "Łóżkiem" było podobnie, jednakże fakt, iż tytuł odsłuchiwałam w formie audiobooka, spowodował, że zupełnie tego nie skojarzyłam. Dopiero przeglądając na spokojnie tytuły siedmiu opowiadań, zdałam sobie sprawę z tego, że co najmniej dwa z nich już wcześniej czytałam. To chyba pozytywnie świadczy o lektorach, gdyż aby nadać znanej treści nowy sens, i spowodować, żeby dla czytelnika ta okazała się zupełnie "świeża", trzeba zrobić to wyjątkowo dobrze. 

"Łóżko" to historie o kobietach i dla kobiet. Niektóre romantyczne, zmysłowe, inne dramatyczne i bolesne. Wszystkie są bardzo charakterystyczne, w stylu Autora. Mam tutaj na myśli fakt, że kto czytał jakiekolwiek opowiadanie J.L.Wiśniewskiego, powinien od razu zorientować się, że powyższe są jego autorstwa. Pełne uczuć, niekoniecznie tych wzniosłych, pełne intymności, niektóre przepełnione samotnością, inne zdradą, a jeszcze inne o pękniętym sercu. Wszystkie bardzo emocjonalne, ale taka też jest proza pana Wiśniewskiego, więc nic odkrywczego nie wymyśliłam.

Oczywiście również w tym zbiorze mam swojego faworyta ("Test") oraz tytuł, który najmniej mi się podobał ("Sen"), ale to nie umniejsza wyjątkowości każdego z opowiadań. Tytułowe "Łóżko" czytane przez Małgorzatę Kożuchowską, to historia wakacyjnej miłości, ale takiej traktowanej zupełnie na poważnej, nie do końca spełnionej, ale dającej nadzieję na przyszłość. "Ranking emocji", w którym lektorem jest Sonia Bohosiewicz to najbardziej erotyczne i zmysłowe z opowiadań. Jednocześnie jest też wyjątkowo dramatyczne, bowiem bohaterka realizuje wyjątkowo okrutny plan zemsty na niewiernym kochanku. 
Najbardziej bolesne historie opowiadają "Narodziny", interpretowane przez Magdalenę Różdżkę oraz "Test" czytany przez Karolinę Nolbrzak. Pierwsza historia to wspaniała miłość, zakończona tragicznie przez nieszczęśliwy zbieg okoliczności. Natomiast drugie opowiadanie również opisuje szczęśliwy związek, który ulega destrukcji przez pewien test. I podpowiem, że mimo iż nie jest to test ciążowy, to i tak jego dodatni wynik przestawia świat bohaterki do góry nogami.
Piąta historia opowiedziana przez Pawła Deląga, to męska opowieść o samochodach, pozornie tylko niezwiązana z kobietami. Ostatnia "Niewierność" czytana przez Annę Cieślak to historia dwóch przyjaciółek i jednego mężczyzny. Dobrze znana tak wielu kobietom, niestety...

Sześć opowiadań łączy motyw tytułowy, ale nie tylko tego łóżka - mebla, miejsca samotnej bądź dzielonej z kimś bliskim, intymności. Chodzi tutaj bardziej o samą relację i poczucie bliskości, które czasami nie jest takie, jak oczekujemy, albo wręcz przeciwnie, daje nam pełną satysfakcję. Siódme z opowiadań, w sumie nim nie będące ("Sen"), to zapis rozmowy Autora z profesorem Leszkiem Kołakowskim. Dyskusja dotyczy zagadnienia snu, a co za tym idzie, emocji, które drzemią w naszej podświadomości.
 
Tak, jak napisałam na początku, fakt, że odsłuchiwałam opowiadania i były one czytane przez różnych lektorów, wpłynął na moją opinię o książce. Historie nabrały zupełnie nowej odsłony, a ja w ogóle nie przejęłam się faktem, iż niektóre z nich znałam już wcześniej.
Komu mogę więc polecić "Łóżko"? Miłośnikom pana Wiśniewskiego oraz czytelniczkom, które mają ochotę na niebanalne opowieści o miłości. niekoniecznie z happy endem.

Sardegna

4 komentarze:

  1. Z pewnością się skuszę, tylko w papierowej wersji :)
    Moje-ukochane-czytadelka

    OdpowiedzUsuń
  2. Podobała mi się ta pozycja, ale bez szału :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci, że moja ulubiona książka Autora to też to nie jest, ale ja ogólnie lubię styl Pana Wiśniewskiego, więc akceptuję większość jego propozycji bez gadania :)

      Usuń