Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Liczba stron: 432
Moja ocena : 5/6
"Gorzka czekolada 2. Nowe opowiadania o ważnych sprawach" to
druga część świetnego zbioru przygotowanego przy znanych polskich
autorów książek dla dzieci i młodzieży, przy współpracy z Fundacją
ABCXXI Cała Polska Czyta Dzieciom.
Powyższy
zbiór opowiadań jest kontynuacją części pierwszej, o której pisałam na
blogu jakiś czas temu. Obie książki zostały wydane w celu edukacyjnym,
wspierając projekt "Wychowanie przez czytanie", propagowany przez
fundację CPCD, który ma na celu zachęcanie dzieci do czytania, ale też
wprowadzenie ich w świat wartości za pomocą interesującej literatury.
Pisząc o tomie pierwszym,
który czytałam owego czasu moim osobistym dzieciom, a także w klasie,
wypowiadałam się o nim w samych superlatywach. Po lekturze części
drugiej mam równie pozytywne wrażenia, a na nawet poczucie, że ten tom
jest jeszcze bardziej wartościowy i podobał mi się jeszcze bardziej.
Może dlatego, że opisywane w nim sytuacje i sprawy są bardziej poważne,
czasami nawet dramatyczne i dotyczą młodzieży ze starszych klas szkoły
podstawowej, a nawet licealistów, a jak wiadomo, takiej literatury w
mądry sposób poruszającej problemy wieku nastoletniego, nie jest zbyt
wiele, stąd też każda taka propozycja książkowa jest bardzo cenna.
Tom drugi zawiera trzynaście opowiadań napisanych przez pięciu polskich pisarzy: Katarzynę Majgier, Pawła Beręsewicza, Katarzynę Ryrych, Kazimierza Szymeczko oraz Katarzynę Terechowicz. Większość historii przedstawiona jest z perspektywy nastolatków i porusza ważne dla nich problemy. Stąd też w "Gorzkiej czekoladzie 2"
przeczytamy o trudnych emocjach, złożonych relacjach rodzinnych, czy
koleżeńskich, o problemach związanych z pierwszą miłością, o
rywalizacji, samoakceptacji, odpowiedzialności za swoje czyny, czy
poczuciu własnej wartości.
Opowiadania
pani Katarzyny Ryrych dotyczą samoregulacji emocji, upokorzenia,
przemocy emocjonalnej i złej miłości. W historiach panna Kazimierza
Szymeczko poruszono problem manipulacji, maczyzmu, konwencji społecznych
i rytuału inicjacji. Pani Katarzyna Majgier pisze o narcyzmie,
asertywności i poczuciu własnej wartości, natomiast w pojedynczym
opowiadaniu pani Katarzyny Terechowicz przeczytamy o altruizmie, a u
pana Pawła Beręsewicza o mechanizmie kozła ofiarnego.
Nie
będę charakteryzować poszczególnych opowiadań tak, jak robię to w
przypadku opisywanych antologii, nie chciałabym bowiem spojlerować
fabuły poszczególnych historii, nadmienię tylko, że w powyższych
opowiadaniach przeczytamy o podejściu uczniów do nowej koleżanki z
klasy, która ma nieco ciemniejszy kolor skóry, o córce, której wartości
znacznie różnią się od tych, reprezentowanych przez jej mamę, o
nastolatce posiadającej nadmierne poczucie pewności siebie i własnej
wartości, co sprawia, że zaczyna
zachowywać się pogardliwie w stosunku do innych, o postawie chłopaków
zamieszkujących dzielnicę owianą złą sławą, o tym, skąd można czerpać
inspirację i motywację do działania, a także o tym, jaki stosunek można
mieć do niepełnosprawnego kuzyna. Poznamy też historię chłopaka rywalizującego
z ojcem, sprzeciwiającym się mu na każdym kroku, a także przyjaciół,
którzy swa pasję przeobrazili w coś niebezpiecznego, a także innych,
którzy łatwo poddali się zewnętrznej manipulacji.
Zbiór
opowiadań zawiera także jedno, bardzo
mocne i trudne, mówiące o samobójczej śmierci gnębionej dziewczyny,
która nie tyle spotkała się z przemocą rówieśniczą, co rodzicielską, a
także kolejne, o tym, jak pozornie niewinny żart może wpłynąć na czyjeś
życie.
Czytałam "Gorzką czekoladę 2"
moim dzieciom, a one, choć są nieco młodsze, niż bohaterowie opowiadań,
bardzo dojrzale podeszły do tematu. Świetnie potrafiły wczuć się w
opisywane sytuacje, i mimo, iż problemy poruszane w książce nie dotyczą
ani ich, ani ich kolegów z klasy, doskonale potrafiły wcielić się w
bohaterów i przeanalizować przeżywane przez nich problemy.
Na
plus książki przemawia również fakt, iż każde opowiadanie zakończone
jest komentarzem - wywiadem pani Ireny Koźmińskiej, inicjatorki akcji
CPCD z psychologiem, w którym wiele zagadnień poruszanych w książce jest
omówionych z perspektywy specjalisty, a także sympatyczny podział
kolorystyczny, czyli nadanie każdej z wartości innego koloru. Dzięki
temu książkę bardzo przyjemnie się czyta, po każdym rozdziale można
zrobić sobie przerwę. Łatwo też wrócić do wybranych zagadnień w razie
potrzeb.
Bardzo
polecam, zarówno pierwszy, jak i drugi tom "Gorzkiej czekolady".
Lepszej pozycji książkowej, opowiadającej o wartościach i problemach
współczesnych dzieciaków nie znajdziecie. Aktualna sytuacja pandemiczna i
związane z nią problem, dostarczą pewnie materiału do napisania
kolejnej części, a ja sądzę, że to będzie bardzo potrzebna literatura,
zarówno dla samych nastolatków, jak i rodziców i nauczycieli.
Sardegna