Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Liczba stron: 432
Moja ocena : 5/6 
"Gorzka czekolada 2. Nowe opowiadania o ważnych sprawach" to
 druga część świetnego zbioru przygotowanego przy znanych polskich 
autorów książek dla dzieci i młodzieży, przy współpracy z Fundacją 
ABCXXI Cała Polska Czyta Dzieciom. 
Powyższy
 zbiór opowiadań jest kontynuacją części pierwszej, o której pisałam na 
blogu jakiś czas temu. Obie książki zostały wydane w celu edukacyjnym, 
wspierając projekt "Wychowanie przez czytanie", propagowany przez 
fundację CPCD, który ma na celu zachęcanie dzieci do czytania, ale też 
wprowadzenie ich w świat wartości za pomocą interesującej literatury.
 
Pisząc o tomie pierwszym,
 który czytałam owego czasu moim osobistym dzieciom, a także w klasie, 
wypowiadałam się o nim w samych superlatywach. Po lekturze części 
drugiej mam równie pozytywne wrażenia, a na nawet poczucie, że ten tom 
jest jeszcze bardziej wartościowy i podobał mi się jeszcze bardziej. 
Może dlatego, że opisywane w nim sytuacje i sprawy są bardziej poważne, 
czasami nawet dramatyczne i dotyczą młodzieży ze starszych klas szkoły 
podstawowej, a nawet licealistów, a jak wiadomo, takiej literatury w 
mądry sposób poruszającej problemy wieku nastoletniego, nie jest zbyt 
wiele, stąd też każda taka propozycja książkowa jest bardzo cenna. 
Tom drugi zawiera trzynaście opowiadań napisanych przez pięciu polskich pisarzy: Katarzynę Majgier, Pawła Beręsewicza, Katarzynę Ryrych, Kazimierza Szymeczko oraz Katarzynę Terechowicz. Większość historii przedstawiona jest z perspektywy nastolatków i porusza ważne dla nich problemy. Stąd też w "Gorzkiej czekoladzie 2"
 przeczytamy o trudnych emocjach, złożonych relacjach rodzinnych, czy 
koleżeńskich, o problemach związanych z pierwszą miłością, o 
rywalizacji, samoakceptacji, odpowiedzialności za swoje czyny, czy 
poczuciu własnej wartości.
Opowiadania
 pani Katarzyny Ryrych dotyczą samoregulacji emocji, upokorzenia, 
przemocy emocjonalnej i złej miłości. W historiach panna Kazimierza 
Szymeczko poruszono problem manipulacji, maczyzmu, konwencji społecznych
 i rytuału inicjacji. Pani Katarzyna Majgier pisze o narcyzmie, 
asertywności i poczuciu własnej wartości, natomiast w pojedynczym 
opowiadaniu pani Katarzyny Terechowicz przeczytamy o altruizmie, a u 
pana Pawła Beręsewicza o mechanizmie kozła ofiarnego. 
Nie
 będę charakteryzować poszczególnych opowiadań tak, jak robię to w 
przypadku opisywanych antologii, nie chciałabym bowiem spojlerować 
fabuły poszczególnych historii, nadmienię tylko, że w powyższych 
opowiadaniach przeczytamy o podejściu uczniów do nowej koleżanki z 
klasy, która ma nieco ciemniejszy kolor skóry, o córce, której wartości 
znacznie różnią się od tych, reprezentowanych przez jej mamę, o 
nastolatce posiadającej nadmierne poczucie pewności siebie i własnej 
wartości, co sprawia, że zaczyna 
zachowywać się pogardliwie w stosunku do innych, o postawie chłopaków 
zamieszkujących dzielnicę owianą złą sławą, o tym, skąd można czerpać 
inspirację i motywację do działania, a także o tym, jaki stosunek można 
mieć do niepełnosprawnego kuzyna. Poznamy też historię chłopaka rywalizującego
 z ojcem, sprzeciwiającym się mu na każdym kroku, a także przyjaciół, 
którzy swa pasję przeobrazili w coś niebezpiecznego, a także innych, 
którzy łatwo poddali się zewnętrznej manipulacji. 
Zbiór
 opowiadań zawiera także jedno, bardzo
 mocne i trudne, mówiące o samobójczej śmierci gnębionej dziewczyny, 
która nie tyle spotkała się z przemocą rówieśniczą, co rodzicielską, a 
także kolejne, o tym, jak pozornie niewinny żart może wpłynąć na czyjeś 
życie. 
Czytałam "Gorzką czekoladę 2"
 moim dzieciom, a one, choć są nieco młodsze, niż bohaterowie opowiadań,
 bardzo dojrzale podeszły do tematu. Świetnie potrafiły wczuć się w 
opisywane sytuacje, i mimo, iż problemy poruszane w książce nie dotyczą 
ani ich, ani ich kolegów z klasy, doskonale potrafiły wcielić się w 
bohaterów i przeanalizować przeżywane przez nich problemy. 
Na
 plus książki przemawia również fakt, iż każde opowiadanie zakończone 
jest komentarzem - wywiadem pani Ireny Koźmińskiej, inicjatorki akcji 
CPCD z psychologiem, w którym wiele zagadnień poruszanych w książce jest
 omówionych z perspektywy specjalisty, a także sympatyczny podział 
kolorystyczny, czyli nadanie każdej z wartości innego koloru. Dzięki 
temu książkę bardzo przyjemnie się czyta, po każdym rozdziale można 
zrobić sobie przerwę. Łatwo też wrócić do wybranych zagadnień w razie 
potrzeb. 
Bardzo
 polecam, zarówno pierwszy, jak i drugi tom "Gorzkiej czekolady". 
Lepszej pozycji książkowej, opowiadającej o wartościach i problemach 
współczesnych dzieciaków nie znajdziecie. Aktualna sytuacja pandemiczna i
 związane z nią problem, dostarczą pewnie materiału do napisania 
kolejnej części, a ja sądzę, że to będzie bardzo potrzebna literatura, 
zarówno dla samych nastolatków, jak i rodziców i nauczycieli.
Sardegna
 
 
 

 
 
 Posty
Posty
 
 

 
