"Wilkołak" Wojciech Chmielarz"


posted by Sardegna on , , , ,

1 comment

 
Wydawnictwo: Produkcja oryginalna EmpikGo
audiobook: czas trwania 11 godzin 50 minut
Moja ocena : 5/6
lektor: Krzysztof Zalewski, Cezary Pazura, Marcin Bosak, Filip Kosior, Agnieszka Popławska, Agnieszka Żulewska
 
 
"Wilkołak" to trzecia część kryminalnej serii Wojciecha Chmielarza z detektywem Dawidem Wolskim w roli głównej. Tak się akurat złożyło, że nie czytałam ani tomu pierwszego, "Wampira", ani drugiego, czyli "Zombie", ale kiedy zauważyłam, że w moim abonamencie Empik Go dostępny jest "Wilkołak", i to jeszcze w formie słuchowiska, postanowiłam sprawdzić, czy dam radę zorientować się w fabule nie znając poprzednich historii. 

Często tak robię i niestety nie zawsze dobrze wychodzę na takim kombinowaniu, jednak w przypadku powyższej powieści nie było to aż tak kłopotliwe. Oczywiście domyśliłam się, że detektyw Wolski ma bardzo rozbudowaną przeszłość, podobnie, jak jego znajomy prokurator, Adam Górnik. Między wierszami musiałam domyślać się, co przydarzyło się panom we wcześniejszych tomach serii, co też niestety zaspojlerowało mi ich treść, natomiast kiedy już przebrnęłam przez warstwę obyczajową i niejasną przeszłość detektywa, mogłam skupić się na aktualnym wątku kryminalnym.

Akcja "Wilkołaka" dzieje się osiem lat po zakończeniu tomu drugiego, w którym to zamordowana została Iga, ukochana Wolskiego. Przez te wszystkie lata prywatny detektyw nie może znaleźć sobie miejsca, nieustannie tęskniąc za miłością swojego życia. Pewnego dnia dzieje się jednak coś nieoczekiwanego, na pogrzebie ojca, mecenasa Wolskiego, Dawid zauważa kobietę łudząco podobną do Igi. Co więcej, nie jest to tylko osoba przypominająca jego dawną dziewczynę, tylko prawdopodobnie ona we własnej osobie! Wolski podąża za ukochaną, ta jednak znika w tłumie. Jednak kiedy Dawid uświadamia sobie, że istnieje choćby cień szansy, że Iga żyje, zrobi wszystko, by odkryć prawdę i dowiedzieć się, co tak naprawdę zdarzyło się osiem lat temu. 

Nie da się jednak wrócić do przeszłości samemu, Wolski szuka więc wsparcia u prokuratora Górnika, z którym łączą go dawne sprawy i zaległe przysługi, namawiając do potajemnej ekshumacji Igi i wyjaśnienia raz na zawsze, czy to na pewno jej ciało złożono w grobie. Jednak, to co udaje się im odkryć sprawia, że temat zabójstwa Igi nie tylko się komplikuje, ale również wprowadza w temat nowe osoby mogące mieć ze sprawą coś wspólnego.
 
Jednocześnie z akcją poszukiwania Igi i próby wyjaśnienia tego, co mogło się z nią przez te wszystkie lata dziać, czytelnik śledzi losy Kaśki, siostry byłej żony prokuratora Górnika. Dziewczyna, choć teoretycznie nie ma nic wspólnego z toczącym się śledztwem, okaże się kluczowa dla sprawy. Trzecim wątkiem jest codzienność Igi, w której od ośmiu lat znajduje się dziewczyna Wolskiego. Przerażająca, klaustrofobiczna, wręcz niewiarygodna. Czy kobiecie uda się w jakiś sposób wrócić do normalnego życia?
 
Szukając informacji o poprzednich tomach serii Wojciecha Chmielarza znalazłam informację, że Dawid Wolski to jeden z najbardziej antypatycznych bohaterów, jaki pojawił się w polskiej powieści kryminalnej. Osobiście tego nie odczułam, choć detektyw wydał mi się nieco psychodeliczny i oderwany od rzeczywistości. Ale żeby od razu antypatyczny? Tak surowo bym go nie oceniała.
 
Podsumowując, "Wilkołak", jako powieść indywidualna, czytana bez znajomości części poprzednich, daje radę. Kiedy czytelnik wkręci się w poszukiwanie prawdy o Idze, przy okazji wędrując z Wolskim po meandrach przeszłości, lektura albo tak, jak w moim wypadku, przesłuchanie audiobooka, sprawia prawdziwą przyjemność. Nie wiem, jakie wrażenia, co do tego tomu mają czytelnicy zaznajomieni z "Wampirem" i "Zombie", mnie w każdym razie historia się podobała i cieszę się, że została dostrzeżona i wyróżniona w plebiscycie Bestsellery Empiku 2021 na najlepszy audiobook.
 

Sardegna

1 komentarz:

  1. Dobrze, że brak znajomości poprzednich części nie wpłynął negatywnie na odbiór kryminału. Fabuła brzmi ciekawie 😊

    OdpowiedzUsuń