"Cztery rzęsy nietoperza" Hanna Kowalewska


posted by Sardegna on , , , ,

7 comments


Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Liczba stron: 620
Moja ocena : 6/6

Kac książkowy? Tylko po powieściach Hanny Kowalewskiej. Jak mam teraz wrócić do codzienności, kiedy w głowie ciągle siedzi historia Matyldy i Pawła? Jak zabrać się za czytanie innej książki, kiedy Paula, Jasiek i babka Aleksandra, jak żywi, rozpychają się w moim umyśle?

Nieraz już mówiłam, że seria o Zawrociu to moja literacka miłość. Pani Hanna Kowalewska pisze, jak nikt i należy do moich ulubionych polskich autorek. Jej wspaniałe operowanie słowem sprawia, że czytanie serii to prawdziwa uczta dla zmysłów, którą chce się przedłużać w nieskończoność. A po zakończonej lekturze trudno wrócić do codzienności.

Wspaniale było powrócić do Zawrocia, choć długo musiałam na to czekać. Nie powiem, powrót nie był łatwy, ponieważ ostatnią, piątą część serii, czyli "Przelot bocianów" czytałam już naprawdę dawno temu. Bałam się, że niektóre fakty z życia Matyldy mogą zatrzeć się w mojej pamięci. Na szczęście "Cztery rzęsy nietoperza" są napisane w taki sposób, że nawet czytelnik, który nie zna poprzednich części może spokojnie zorientować się w fabule. Oczywiście nie polecam takiego wybiórczego czytania, ponieważ cały efekt Zawrocia jest tylko wtedy, kiedy zna się historię od początku do końca.

Po lekturze "Przelotu bocianów" wydawało mi się, że Matylda i Paweł osiągnęli już wreszcie spokój i znaleźli szukane przez lata szczęście. Choć bardzo wielu krewnych i znajomych wyrażało sprzeciw temu związkowi, oni wspólnie zamieszkali w Zawrociu, próbując budować przyszłość swoją i nienarodzonego dziecka Matyldy. W miarę stabilną sytuację kochanków komplikuje zagraniczny wyjazd Pawła do Stanów, który wiąże się z jego karierą kompozytora. Jako że Matylda nie chcąc stawać na drodze do sukcesu ukochanego i konkurować z jego pasją, z ciężkim sercem godzi się na wyjazd. 

Rozdzielenie jednak nie służy zakochanym. Ciężarna Matylda zostaję sama w Zawrociu, wśród nieprzychylnych jej osób. Paweł za granicą ciągle bombardowany jest plotkami o ukochanej, rozsiewanymi przez jego niechętną rodzinę. Otoczenie także postanawia nie sprzyjać ich związkowi, ktoś wyraźnie próbuje zaszkodzić Matyldzie i straszy ją, chcąc jej obrzydzić życie na wsi. Kobieta znajduje na klamce furtki przyklejone martwe zwierzęta i jakieś dziwne ślady pozostawione na śniegu.

Niewidzialny wróg nie przewidział jednak, że Matylda nie jest słabą kobietą i z nie takimi rzeczami dawała sobie w życiu radę. Dzielnie więc walczy z codziennością i nieprzychylnymi jej ludźmi, którzy ciągle gdzieś obok niej się kręcą.  

Czy wyrok na związek Matyldy i Pawła, został już wydany? Czy uda się zrealizować niecny plan i rozdzielić kochanków? Kto jest niewidzialnym wrogiem kręcącym się wokół Zawrocia, i jaki z tym wszystkim związek ma Emilia, zazdrosna siostra Pawła i Janek, biologiczny ojciec dziecka Matyldy? Skoro zamknięta społeczność wsi sąsiadującej z Zawrociem wie wszystko o wszystkich, dlaczego tak trudno jest odnaleźć człowieka, odpowiedzialnego za straszenie Matyldy?  "Cztery rzęsy nietoperza" przyniosą odpowiedzi na te wszystkie pytania. 

Szósta część serii o Zawrociu jest nieco bardziej kryminalna od pozostałych, ale mimo to, specyficzny klimat dominujący w poprzednich częściach został zachowany. W tej części także będzie tajemnica, zagmatwane relacje rodzinne, wspomnienia i niepokój o dalsze losy bohaterów. Mimo że ta część ma znacznie więcej stron, niż tomy poprzednie, czyta się ją jednakowoż wspaniale, a otwarte zakończenie daje czytelnikom nadzieję, na kontynuację historii Matyldy i Pawła. Mam nadzieję że pani Hanna Kowalewska nie każe tak długo czekać na kolejny tom swojej serii. Ale z drugiej jednak strony, jeżeli efekt ma być tak piorunujący, jak powyższa powieść, to z chęcią na nią poczekam.

Sardegna

7 komentarzy:

  1. Serię o Zawłociu przeczytałam jednym cięgiem. "Cztery rzęsy" już też czekają na półce...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawrociu, ale to pewnie literówka. Kocham tę serię i próbuję ją sobie skompletować. Brakuje mi jeszcze 2 tomów

      Usuń
  2. Bardzo interesująca recenzja :). Nie zna ktoś może z czytelników tańszego serwisu niż ten http://aros.pl/ksiazka/cztery-rzesy-nietoperza-2 ? Bo nie moge nigdzie znaleźć taniej tej książki ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego, co sprawdziłam, to dość dobra cena. Na innych stronach znalazłam książkę w cenie powyżej 30 zł

      Usuń
  3. Muszę skończyć koniecznie tę serię o Zawłociu, gdyż już trochę temu przeczytałam trzy pierwsze części...mam nadzieję, że biblioteka z której je miałam dokupiła resztę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawrociu, ale to pewnie literówka się wkradała :) Czyli przeczytałaś 3 części? Oj, jak jeszcze wiele przed Tobą! Aż Ci zazdroszczę, że jeszcze nie znasz dalszych losów Matyldy :)

      Usuń
  4. Mam pecha, że co wejdę na czyjś blog to trafiam na książkę którąś z kolei... :P ah te serie.

    OdpowiedzUsuń