"Pan Samochodzik i Kapitan Nemo" Zbigniew Nienacki


posted by Sardegna on , , , , , ,

16 comments


Wydawnictwo: Fundacja Klucz
audiobook: czas trwania 8 godzin i 50 minut   
Moja ocena : 5/6
lektor: Janusz Zadura

Któż nie zna Pana Samochodzika? Nie wiem, czy są wśród nas tacy czytelnicy. Oczywiście ktoś mógł nie czytać, ale na pewno zna serię Zbigniewa Nienackiego ze słyszenia. Sama również uległam czarowi pana Tomasza i jego fantastycznego samochodu, i zaczytywałam się w pojedynczych tomach serii, nawet po kilka razy, jakieś siedemnaście lat temu. Potem porzuciłam młodzieżówki na rzecz "poważniejszych" książek, bardziej dorosłych, a teraz ... znowu do nich wracam. 

Szóstego tomu serii o tytule "Pan Samochodzik i Kapitan Nemo" zwanego inaczej "Nowe przygody Pana Samochodzika" akurat nie znałam wcześniej, ale sięgnęłam po niego za sprawą mojego męża, który odświeża sobie czasem, po kolei, wszystkie przygody PS i w ogóle nie wygląda na znudzonego.

Powiem Wam, że przesłuchanie tegoż audiobooka było prześwietną sprawą! Po pierwsze, lektor. Zupełnie mi nieznany pan Janusz Zadura, który świetnie interpretował treść, nadawał tempo, zwalniał, gdzie trzeba, wyróżniał postacie. Cudnie czytał! Mówię Wam. Po drugie - sama historia. Wspomnienie lat nastoletnich, a jednocześnie, powrót do moich ukochanych Mazur (tych żeglarskich), które odwiedziłam sześć lat temu, połączyło moje najlepsze wspomnienia w pigułkę! 

Pan Tomasz wraz ze swym genialnym wehikułem, kolejny raz bierze udział w poszukiwaniu skarbów. Tym razem chodzi o ciężarówkę wypełnioną kosztownościami, skradzioną przez hitlerowców w czasie II Wojny Światowej, jednemu z polskich muzeów. Doniesienia historyczne mówią, że ciężarówka nigdy nie wyjechała z kraju i prawdopodobnie zatonęła w jednym z mazurskich jezior, podczas przeprawy zimowej, przez nie do końca zamarzniętą, taflę zbiornika. Pan Samochodzik udaje się nad Jeziorak, który ma okazać się miejscem docelowym, a na miejscu natrafia na cały tabun letników, którzy pozornie nie mają nic wspólnego ze sprawą skarbu, a w rzeczywistości całkiem sporo ich z nią łączy.

Poszukiwania skarbu to oczywiście nie jedyny wątek powieści. Na Jezioraku stacjonuje cała grupa wędkarzy, prześcigająca się w osiągnięciach. Poza tym, nad jeziorem grasuje banda małoletnich przestępców pod wodzą Czarnego Franka, porządku strzeże drużyna harcerska, ze starym przyjacielem PS, Wilhelmem Tellem, w trzcinach czai się fałszywy ornitolog, a wszystko to bacznie obserwuje z boku tajemniczy Kapitan Nemo, poruszający się za pomocą nowoczesnego ścigacza, i dbający o ład i porządek. Gdzie w tym zamieszaniu miejsce na skarb, skradziony przez III Rzeszę? Ano jest, i to w miejscu bardzo strzeżonym. Na szczęście Pan Samochodzik nie taką zagadkę miał już okazję rozwiązywać, więc i przeszukanie Jezioraka nie sprawi mu większego problemu.

Świetnie bawiłam się podczas słuchania tego audiobooka. Poczułam się bardzo wakacyjnie i oczami wyobraźni byłam już na Mazurach. Na mój wymarzony urlop będę jednak musiała trochę poczekać, ale dzięki lekturze dane mi było choć trochę wczuć się w klimat spędzania czasu nad jeziorem.
Seria o PS to wspaniała przygodówka, która zachwyca nie tylko nastolatków (to znaczy, ludzi, którzy byli nastolatkami, dziesięć - dwadzieścia lat temu. Nie wiem, jak sprawa wygląda aktualnie, czy młodzi czytelnicy czytali któryś z tomów Zbigniewa Nienackiego, jeżeli nie, to nasza w tym głowa, żeby podsunąć im odpowiedni tytuł), ale i dorosłych, którzy po latach wracają do tych opowieści.
Jeżeli więc macie ochotę na sympatyczną historię przygodową z zagadką w tle, Pan Samochodzik umili Wam nie jeden wakacyjny dzień.

Sardegna

16 komentarzy:

  1. Pamiętam, jak czytałam wieki temu ;). Świetna lektura ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. fajnie czasem wrócić do starych lektur, no nie?

      Usuń
  2. taaak, też czytałam wieki temu :D wszystkie części są super :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałaś wszystkie części? To podziwiam, sama znam tylko kilka

      Usuń
  3. Boże, jak dawno temu to czytałam :D Ale wspomnienia
    Patty z bloga www.pattbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba jesteś pierwszy raz w Książach Sardegny, czy się mylę? Zapraszam do ponownych odwiedzin i zagoszczenia u mnie na dłużej

      Usuń
  4. Czytałam wieki temu - uwielbiałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Planujesz sobie odświeżyć? Jaki jest Twój ulubiony tom? Szukam porównań ;)

      Usuń
  5. Kurcze, aż wstyd, że Pana Samochodzika nigdy nie czytałam. Muszę nadrobić zaległości

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Żaden wstyd, sama też nie czytałam wielu popularnych tytułów. Wszystko jest do nadrobienia :)

      Usuń
  6. Zaczytywałam się jako dzieciak w Panu Samochodziku. Wspomnień czar :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest chyba taki rodzaj lektury, który się nigdy nie nudzi, prawda? pozdrawiam!

      Usuń
  7. Da się jakoś pobrać/zakupić tego audiobooka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co wiem, jest dostępny w całość na YT

      Usuń