Wyzwanie Trójka e - pik. Startujemy od 1.01.2019


posted by Sardegna on

30 comments

Dzień dobry! Rok 2019 na blogu Książki Sardegny rozpocznie się z wielką rewolucją. Chociaż może nie taką wielką, bo podobna sytuacja miała już tutaj miejsce niecałe 5 lat temu, kiedy to w lutym 2012 wymyśliłam wyzwanie Trójka e - pik i zachęcałam Was do udziału w tej zabawie.

Kiedy 2 lata później z przyczyn rodzinnych i osobistych zakończyłam to wyzwanie, a nawet rozważałam zamknięcie bloga, wydawało mi się, że robię to bezpowrotnie. Jednak życie jest nieprzewidywalne. Po konsultacjach, rozmowach z osobami, które kiedyś w tej zabawie brały udział, oraz po ankiecie (na FB i blogu), w której wypowiedziało się ponad 30 osób, stwierdziłam, że chociaż nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki, to jak to słusznie powiedziała jedna z dziewczyn "rzeka w danym miejscu nigdy  nie jest taka sama".

Postanowiłam więc reaktywować wyzwanie (na początek na pół roku, zobaczymy, jak to się rozkręci) i mam nadzieję, że Wam ponowny udział, a mnie prowadzenie tej akcji, da satysfakcję, radość i masę wrażeń z odkrywania nowych lektur.

Trójka e- pik będzie odbywała się na bardzo podobnych zasadach, jak wcześniej. Jeżeli ktoś je zapomniał, albo nie brał wtedy udział w wyzwaniu, poniżej znajdziecie dokładny ich opis. Dzisiaj je tylko przypominam, ponieważ 1 stycznia startujemy już z konkretnymi kategoriami i fajnie by było poprzypominać sobie, jak to wszystko działa.

Cel:
Celem wyzwania będzie zapoznanie się z nieznanymi lub omijanymi przez Nas szerokim łukiem, gatunkami powieści.

Zasady:
*  wyzwanie trwa miesiąc kalendarzowy
*  w zabawie wziąć udział może każdy bloger oraz każda osoba nie posiadająca bloga, która ma ochotę przyłączyć się do zabawy. Przyłączyć się można w dowolnym momencie
*  wyzwanie będzie polegało na przeczytaniu trzech książek z trzech wybranych gatunków.
dwa z tych gatunków zostaną zaproponowane przeze mnie, wybór trzeciego będzie zależał od Was
*  w pierwszym tygodniu miesiąca umieszczę post, pod którym będziecie mogli zaproponować dowolne gatunki czy kategorie lektur. O wyborze zadecyduje ankieta.
*  wybór książki, kwalifikującej się do podanego gatunku, jest zupełnie dowolny i zależeć będzie tylko od Was
* osoby posiadające bloga, po napisaniu opinii, na temat wybranej książki, proszone są o wpisanie informacji, że książka została przeczytana w ramach wyzwania "Trójka e-pik" i podanie linka do tego posta.
*  w podsumowaniu, które nastąpi pod koniec miesiąca wystarczy, aby osoby które wzięły udział w wyzwaniu, w komentarzach pod postem tematycznym, podały trzy linki do swoich opinii.

***
Dzisiejszy post pojawił się też po to, abyśmy wspólnie wybrali 3 kategorię. Według zasad dwie proponuję ja, trzecia jest wyborem uczestników. W starej edycji robiliśmy to na blogu, myślę, że teraz oprócz komentarzy, będziemy się też posiłkować FB. Dlatego w komentarzach pod tym postem i odpowiednim wpisem na FB TUTAJ, zapraszam do proponowania kategorii, którą będziemy czytać w styczniu 2019. Jak zwykle, w ankiecie umieszczę pierwszych 10 opcji, a później wybierzemy tą jedną.

Poniżej zebrałam w jednym miejscu wszystkie kategorie, które pojawiły się przez te 2 lata prowadzenia Trójki. Fajnie byłoby ich nie powtarzać, ale można oczywiście w jakiś sposób nienachalny się nimi zainspirować. 

thriller
powieść obyczajowa
fantastyka

romans
skandynawski kryminał
powieść młodzieżowa


współczesna literatura polska
horror
współczesna literatura amerykańska (do wyboru: William Wharton, Jonatan Caroll, Kurt Vonnegut)

klasyka polska
literatura azjatycka
powieść historyczna

kobiece czytadło
literatura iberoamerykańska
powieść Noblisty 

klasyczny kryminał ze "starej szkoły"
 (Agata Christie, Arthur Conan Doyle, Raymond Chandler)
zbiór opowiadań
powieść o wątku paranormal

literatura skandynawska
literatura polska ( pierwsze spotkanie z autorem, którego wcześniej nie czytaliśmy)
powieść z wątkiem XIX wiecznej Anglii

klasyka światowa
literatura faktu
polska fantastyka

 autor naszego dzieciństwa
literatura przygodowa/podróżnicza
pisarz pochodzący z krajów basenu Morza Śródziemnego

 powieść wydana przed rokiem 2000
pisarz pochodzący z kraju sąsiadującego z Polską
powieść z wątkiem science - fiction

powieść z motywem Świąt Bożego Narodzenia
książka, która była Twoim planem na rok 2012
zagraniczna powieść z dreszczykiem

książka, której wątek oparty jest na autentycznych wydarzeniach
powieść, której akcja dzieje się w polskim mieście
książka, która jest częścią serii (może być to część pierwsza, albo kolejna)

własna książka, która na półce czeka już zbyt długo 
powieść z wątkiem niewolnictwa
książka ulubionego autora 

powieść z wątkiem nieszczęśliwej miłości
książka z listy BBC
książka, której bohaterkami są kobiety (nie jedna, lecz kilka)

książka, w której motyw kulinarny odgrywa ważną rolę
kryminał pisany kobiecą ręką
książka, która została zekranizowana  


książka, która została nagrodzona/której autor został nagrodzony
powieść obyczajowa z wątkiem zagmatwanych relacji rodzinnych
kryminał polskiego autora (mężczyzny)

książka z motywem anioła
 książka z motywem wojny
biografia

lekkie, wakacyjne czytadło
 książka z rozbudowanym wątkiem żywiołu (woda, ogień, ziemia, powietrze)
 książka, której akcja dzieje się w Chinach lub Japonii

 powieść, której jednym z głównych bohaterów jest zwierzę
książka z kontynentu afrykańskiego (miejsce akcji/pochodzenie autora)
literatura popularnonaukowa/naukowa

lata 20 - te, lata 30 - te (czas akcji/ czas powstania książki)
powieść z wątkiem Internetu/ znajomości internetowej
literatura francuska (miejsce akcji/ pochodzenie autora)
 
optymistyczna książka na jesienną chandrę
 książka z motywem morza/oceanu
 książka z dwutorową akcją (teraźniejszość/przyszłość/przeszłość)

Książka z motywem królewskim
Książka z liczbą w tytule/ wątkiem liczb
Literackie Zaduszki - książki pisarzy, którzy odeszli w tym roku (nie tylko polskich)

książka zimowa (zima w tytule/akcja dzieje się zimą)
książka taneczna (w tytule/wątek tańca)
literatura rosyjska (pochodzenie autora/ miejsce akcji)

Seryjny zabójca w roli głównej
 "Kochane zdrowie..." książka z motywem walki z chorobą
Książka pożyczona, którą wypada już oddać

XIX wiek w literaturze
Jaki kraj, taki obyczaj - książka opisująca życie w danym państwie
  Książka z imieniem w tytule

Na koniec przypomnę jeszcze, że w wyzwaniu może brać udział każdy, nawet osoba nie prowadząca bloga. Zgłosić można się w dowolnym momencie, wystarczy zadeklarować udział i w czasie trwania miesiąca podesłać informację o przeczytaniu (kategoria + tytuł + autor) lub linki do swojej opinii (na blogu, LC, Instagramie, FB). Zapraszam zatem 1 stycznia na bloga, wtedy wyzwanie oficjalnie ruszy. A dzisiaj zapraszam do komentowania i podjęcia decyzji, jaką 3 kategorię będziemy czytać w styczniu.

EDYCJA:

10 kategorii zostało wybranych ekspresowo. Poniżej znajduje się lista, w komentarzu można zagłosować na maksymalnie trzy opcje. Taka sama ankieta znajduje się na FB TUTAJ


Na FB założyłam również grupę, gdzie będziemy mogli poza blogiem bezpośrednio znaleźć informacje na temat wyzwania. Zachęcam do przyłączania się TUTAJ
  1. Książka z wątkiem Holokaustu
  2. Książka z Europy Środkowej (od Polski po Bałkany)
  3. Komedia kryminalna
  4. Książka o zwierzętach
  5. polski debiutant z 2018 roku
  6. Baśnie
  7. Książka dla dzieci lub młodzieży, której nie skończyłam w latach szkolnych
  8. świąteczny prezent
  9. Książka otrzymana w prezencie w ciągu całego roku
  10. Powieść z powstaniem styczniowym
Sardegna

30 komentarzy:

  1. Jeeee <3 Super! Bardzo mi brakowało tego wyzwania - moje ulubione! Bardzo się cieszę i się od razu zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, ja też się bardzo cieszę, ze już deklarujesz swój udział :) zapraszam na rozpoczęcie sezonu 1.01 :)

      Usuń
  2. To ja już proponuję: książki z Europy Środkowej (czyli od Polski wraz z wschodnimi sąsiadami, aż po Bałkany) :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale się cieszę! :) :) :) Zgłaszam się! ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam,
    chętne dołączę i już dzisiaj zgłaszam gotowość. Proponuję kategorię:
    "własna książka, która na półce czeka już zbyt długo", bo wciąż niestety takie mam.
    Pozdrawiam iwona-w

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. AAAA Iwonko! Nie wiem, jak to się stało, ale nie zauważyłam Twojego komentarza i zbudowałam już listę 10 kategorii! Czy nie pogniewasz się, jeśli Twój pomysł wykorzystam w pierwszej kolejności w nowym miesiącu? No i dziękuję za zgłoszenie!

      Usuń
    2. Już zagłosowałam. Pozdrawiam :)

      Usuń
  5. Ja jeszcze raz potwierdzam udział. Mam nadzieję, że blog nie będzie pokrzywdzony w informacjach - mnie z FB całkiem nie po drodze, tylko tutaj zaglądam.
    Biorąc pod uwagę tematy wcześniejsze teraz mamy trochę "pod górkę", żeby uniknąć powtórek.
    Mam dwie propozycje na styczeń:
    - powieść z powstaniem styczniowym
    - mitologia (powieść/opowiadania)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za szybko nacisnęłam - dodaję serdeczne pozdrowienia :)

      Usuń
    2. Bardzo się cieszę! Blog nie ucierpi, to na pewno, po prostu informacje będą pojawiać się też na fb. Co do propozycji, biorę pierwszą wymienioną i to będzie 10 propozycja. dzięki!

      Usuń
  6. Ja głosuję na: 3,9,10 :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję za oddanie głosów

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiem, czy uda mi się dołączyć, ale spróbuję.
    Głosuję na 5 i 10

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie mi bardzo miło! Dziękuję za głosy i zapraszam 1.01 kiedy wyzwanie się zacznie :)

      Usuń
  9. O, to ja też się chcę pobawić! I idę głosować na fejsie :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Super, że wyzwanie wraca :) Brałam w nim przez jakiś czas udział, teraz się niestety nie zadeklaruję z udziałem, bo niemowlak nie pozwala mi jeszcze za bardzo na czytanie, ale za jakiś czas może się uda dołączyć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, bardzo się cieszę, że do mnie wróciłaś :) nie musisz się dzisiaj na nic deklarować, można przyłączyć się w każdym momencie, nawet z jedną kategorią i lekturą, także spokojnie :) pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  11. Oczywiście zgłaszam chęć udziału, a jak się czytanie potoczy tego nigdy nie wiadomo ;-)przejrzałam nieco archiwalne wpisy, sporo w ramach Trójki poczytałam. Przy okazji mam nadzieję wrócić do krótkich notatek na blogu.

    OdpowiedzUsuń
  12. Oczywiście kontynuuję realizację tego wyzwania. Postaram się też napisać kilka słów o przwxzytanych książkach.
    Paulina Dydo (Silwercross)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo fajne wyzwanie:))spróbuję:)może się uda:)))pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Zapraszam zatem jutro na bloga punktualnie o 8.00 wtedy oficjalnie rozpoczynamy zabawę :)

      Usuń
  14. Bardzo dziękuję za zaproszenie do zabawy. Fajny pomysł jednak jak wspomniałam u siebie na blogu, muszę maksymalnie ograniczyć zabawy. Będzie super jak w ogóle znajdę czas na przeczytanie jakiejś książki i wtedy złapię co pod ręką. Tak więc choćbym chciałam to niestety wiem że nie dam rady :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem :) widziałam właśnie na Twoim blogu, w ile rzeczy się angażujesz :) życzę Ci powodzenia, a w razie czego zapraszam

      Usuń
  15. Moje ulubione wyzwanie, cieszę się, że wraca. Przyłączam się :)

    OdpowiedzUsuń