10 najlepszych lektorów audiobooków


posted by Sardegna on

8 comments

Zapraszam na kolejny post z cyklu "dziesiątek", czyli zestawienia 10 książek połączonych wspólnym motywem. W tej serii pojawił się wpis: 10 książek, które poruszają poważne problemy młodzieżowe, 10 książek, w których ważnym bohaterem jest miasto, 10 książek, w których pojawia się wzmianka o moim mieście oraz 10 książek, z których można się czegoś nauczyć. Dzisiaj jednak nie o książkach, tylko audiobookach, a właściwie lektorach. Zapraszam do mojego subiektywnego zestawienia 10 najlepszych lektorów audiobooków, które miałam okazje przesłuchać.

Kolejność pierwszych trzech miejsc nie jest przypadkowa, bowiem jest to moja trójka ulubionych lektorów. Natomiast pozostałe miejsca są zupełnie przypadkowe, nie umiałabym bowiem wyodrębnić konkretnej ich kolejności.

Karolina Gruszka
 

 "Dziewczyna z pociągu" Paula Hawkins
"Służące" Kathryn Stockett
 
Zdecydowanie jedna z moich ulubionych lektorek, a to za sprawą "Służących", gdzie wraz z Anną Seniuk i Anną Guzik pięknie przedstawione zostały postacie Aibileen, Minnie i Skeeter. Na samą myśl o tym słuchowisku mam ciary i chętnie przesłuchałabym je ponownie. Dzięki interpretacji aktorki również "Dziewczyna z pociągu" nie okazała się dla mnie banalną i przewidywalną historyjką, tylko trzymającą w napięciu opowieścią domestic noir.

Anna Dereszewska
 

"Pozłacana rybka" Barbara Kosmowska  
 Krokodyl z Kraju Karoliny Słuchowisko na motywach powieści Joanny Chmielewskiej
 
Głos pani Anny Dereszowskiej świetnie sprawdza się zarówno w zabawnym słuchowisku, powieści młodzieżowej o trudnej tematyce, jak i reportażu. Bardzo podobają mi się jej interpretacje.   
 
Grzegorz Damięcki 
 
 

"Rana" Wojciech Chmielarz 
 "Paprocany" Paulina Świst
 
Pan Grzegorz Damięcki w roli lektora jest moim niedawnym odkryciem, jeśli chodzi o audiobooki. Głęboki, przyjemny głos sprawdza się zarówno w kryminalno obyczajowej "Ranie", jak i przewrotnych "Paprocanach".
 
Piotr Fronczewski
 

 "Książę mgły" Carlos Ruiz Zafon

Kolejnym lektorem na mojej liście jest Piotr Fronczewski, znakomity aktor, znany z wielu filmowych i serialowych projektów. Jego charakterystyczny głos świetnie sprawdza się w interpretacji powieści młodzieżowych, a ja akurat miałam okazję przesłuchać dwie z nich. "Książę mgły" i "Akademię Pana Kleksa ". W wykonaniu pana Fronczewskiego obie stają się jeszcze bardziej wyjątkowe. 

 Olga Bołądź
 
 
"Paprocany" Paulina Świst
 
Partnerka Grzegorza Damięckiego w słuchowisku "Paprocany". Głos aktorki idealnie pasuje do zadziornej prawniczki Zofii Bojarskiej.
 
 Adam Bauman 
 

 
Wprawdzie przesłuchałam tylko jeden audiobook w wykonaniu pana Adama Baumana, ale zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Klasyka w tak intrygującej interpretacji, zdecydowanie dostaje nowe życie.
 
Krzysztof Gosztyła
 
 
"Droga" Cormac McCarthy
"Kryptonim Posen" Piotr Bojarski
"Lśnienie" Stephen King
"Imię róży" Umberto Eco 
 
Mistrza lektorów i dubbingu nie muszę chyba nikomu przedstawiać. Wspaniały głos pan Krzysztofa Gosztyły sprawia, że każda książka w jego wykonaniu, bez względu na to, czy jest to klasyczne "Imię róży", postapokaliptyczna "Droga", czy wielowątkowe słuchowisko "Lśnienie", bardzo mi się podobało.
Krzysztof Banaszyk 
 

"www.1939.com.pl" Marcin Ciszewski
 
W wykonaniu pana Krzysztofa Banaszyka miałam okazję przesłucha tylko jeden audiobook. To właśnie dzięki jego interpretacji pierwszy tom serii Marcina Ciszewskiego "www" podobał mi się najbardziej, a podporucznik Grobicki mówi dla mnie tylko jego głosem. Kolejne części z innymi lektorami nie brzmiały już tak dobrze.
 
Adam Ferency 
 

"Zły" Leopold Tyrmand 
"Pech" Słuchowisko na motywach powieści Joanny Chmielewskiej
Major" Marcin Ciszewski Chmielewskiej
 
Kolejnym lektorem na mojej liście jest pan Adam Ferency. Najlepiej według mnie wypada w słuchowiskach, ale i jego interpretacje kryminałów bardzo mi odpowiadają.
 
Elżbieta Kijowska
 
"Kółko się pani urwało" Jacek Galiński  
 
Kiedy lektor ma za zadanie przedstawić komedię kryminalną, ma naprawdę trudne zadanie do wykonania. Łatwo bowiem w takiej sytuacji przesadzić i wyolbrzymić osobowości bohaterów. Na szczęście pani Elżiecie Kijowskiej bardzo dobrze udało się przedstawić postać Zofii Wilkońskiej, która dla mnie zawsze będzie mówić głosem pani Elżbiety Kijowskiej. 
 
A jak ta sprawa wygląda u Was?  Którzy lektorzy audiobooków należą do Waszych ulubionych?
 
Sardegna

8 komentarzy:

  1. Lubię Dereszowską na scenie, ale w audiobookach się dla mnie nie sprawdza. Robi teatralne słuchowisko z tekstów, które powinny wybrzmieć same w sobie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, trochę tak jest, jak mówisz, ale mi to akurat nie przeszkadza

      Usuń
  2. Nie potrafię się skusić na audiobooki. Może w przyszłości spróbuje jeszcze raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też miałam przez dłuższy czas problem z audiobookami, ale teraz znalazłam na nie sposób. I słucham ich naprawdę sporo :)

      Usuń
  3. Ja w topce czytaczy mam Filipa Kosiora i Wojtka Masiaka. Po odsłuchu Kołysanki z Auschwitz bardzo sobie cenię również Paulinę Holtz jako lektorkę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W wykonaniu Filipa Kosiora słuchałam tylko jednego z opowiadań Olgi Tokarczuk, stąd też nie umieściłam tego lektora w zestawieniu, bo nie mam porównania, jak wypada w dłużej formie. A Paulinę Holtz bardzo lubię, sądzę więc, że i audiobook w jej interpretacji by mi się spodobał

      Usuń
  4. Moje ulubione głosy to:
    Magda Karel
    Joanna Pach-Żbikowska
    Donata Cieślik
    Spośród panów nie mam chyba ulubieńca, za to za "czarnej liście" jest: K. Plewako-Szczerbiński

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mama czarną listę. jest na niej Andrzej Chyra i ostatnio pani Aneta Todorczuk, ale nie w każdym audiobooku. Czasami kombinuje aż za bardzo

      Usuń