Pięć opowiadań Romualda Pawlaka


posted by Sardegna on , , , , ,

7 comments


Wydawnictwo: RW2010
Liczba stron:  15 i 22
Moja ocena : 6/6

Parę dni temu, Wydawnictwo RW2010 zorganizowało świetną akcję i wydało pięć opowiadań Romualda Pawlaka, w formie darmowych e-booków do pobrania.
Bardzo się ucieszyłam z tego faktu, a z promocji oczywiście skorzystałam,  gdyż po ostatniej antologii "31.10 Halloween po polsku", twórczość autora
zaczęła mnie bardzo interesować.

Pierwsze dwa opowiadania znałam już wcześniej, właśnie z powyższej antologii. "Equnculus" i "Stwórca cieni, Mistrz przemian" zrobiły na mnie największe wrażenie z całego zbioru.
Tajemniczy zamek w Hardwaldzie zamieszkany przez barona von Ott to przerażające miejsce. Wędrowiec, który znajdzie się w jego pobliżu, powinien uciekać co sił w nogach. Jednak jeśli nie zdąży czmychnąć i zostanie zaproszony przez gospodarza na poczęstunek i spoczynek, musi być przygotowany na najgorsze. Na początek będzie musiał obejrzeć kolekcję, która jest chlubą barona von Ott i znajduje się w podziemiach zamku. Potem pozostanie mu już tylko modlić się...o szybką śmierć.

Najbliższym współpracownikiem barona jest niezawodny Mistrz Cromalin. Jednak nie ma ludzi niezastąpionych. Kiedy w zamku pojawia się nowy gość, tajemniczy mężczyzna, wzbudzający niepokój von Otta, następuje przełom. Mistrz przemian odrodzi się na nowo.

Opowiadania te są częścią większej całości, która nosi tytuł Cabezano, król karłów. I właśnie ten tytuł chodzi mi po głowie od jakiegoś czasu. Tylko nie mogę go nigdzie znaleźć

Wydawnictwo: RW2010
Liczba stron:  20
Moja ocena : 3/6

Kolejne opowiadanie "Armia ślepców" pochodzi ze zbioru "Wilcza krew, smoczy ogień", wydanego przez Fabrykę Słów kilka lat temu.
Rzecz dzieje się w Bizancjum pod koniec X wieku, a fabułą jest spór i walka o władzę dwóch panujących, Samuela i Bazylego II. Obaj są obdarzeni silnymi charakterami i żaden z nich nie zamierza w sporze odpuścić. Jeden z nich poniesie sromotną klęskę, kraj pogrąży się w chaosie,a jego wojska zamienią się w armię ślepców.

Dla mnie to opowiadanie było nieco mniej atrakcyjne niż dwa poprzednie.  Nie przepadam za powieściami z realiami historycznymi w tle. Poza tym, cały czas nasuwało mi się skojarzenie z powieścią autora o tym samym tytule, która ma zupełnie inną treść (sama nie czytam, więc mogę się mylić, jednak wrażenie pozostało)

Wydawnictwo: RW2010
Liczba stron:  33
Moja ocena : 4/6

W kraina Archand, rządzonej przez cesarza Idana IV znajduje się Więzienna Góra. Na jej szczycie, w klasztorze umieszczony został młodszy brat cesarza, Yannuris. Jako następca tronu, odsunięty od władzy,  całe swe życie spędził na studiowaniu ksiąg i zdobywaniu wiedzy. Kiedy Idan IV umiera, nadchodzi czas Yannurisa na objęcie tronu. Sprawowanie władzy nad ludem nie jest jednak rzeczą prostą dla człowieka, którego marzeniem jest poznawanie świata i odkrywanie nieznanego. Doradcy nie ułatwiają nowemu monarsze zadania, a do tego widmo wojny zbliża się nieubłaganie. Finał rządów nowego cesarza musi być tragiczny...

Opowiadanie było całkiem przyzwoite, a bohater wzbudził moją sympatię. Poza tym historia niesie ze sobą ważne przesłanie, iż upragniona władza nie daje szczęścia. Czasami spokojne, nudne życie jest bardziej wartościowe, od pełnego wrażeń bycia "na świeczniku". Historia uświadamia także, jak trudno odnaleźć się marzycielom i idealistom w świecie realnych problemów. Yannuris miał wiele pomysłów, jednak życie codzienne zweryfikowało jego działania.


Wydawnictwo: RW2010
Liczba stron:  44
Moja ocena : 4/6

Ostatnie opowiadanie o dźwięcznym tytule "Dzioby, pazury i ostry kil, kwiatuszku", przedstawia historię maga pogodowego, Rosselina, który podstępem zostaje zaciągnięty na statek  "Aqura". Młodzian nie jest zbyt dobry w swoim fachu, więc próbuje nieco oszukać kapitana, co do posiadanych umiejętności. Jak się można domyśleć, będzie się to wiązać z szeregiem dramatycznych sytuacji, z których Rosselin będzie próbował wyjść obronną ręką.
Zabawna historia zakręconego maga,  na pewno przypadnie Wam do gustu

Jak widać, tematyka opowiadań Pana Romualda Pawlaka jest bardzo różnorodna. Myślę, że zainteresowani nie będą nimi zawiedzeni i każdy znajdzie coś dla siebie. Powyższe opowiadania polecam także osobom, które nie przepadają za fantastyką, albo omijają ten gatunek. Historie są krótkie i napisane w sposób przystępny. Mogą być świetnym początkiem w poznaniu tegoż gatunku.
Sardegna

7 komentarzy:

  1. Widziałam wzmiankę o tych darmowych ebookach, ale dzięki Twojej notce dopiero skorzystałam :) Czytałam swego czasu trylogię "Pogodnik trzeciej kategorii" tego autora i miałam bardzo pozytywne wrażenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się :) Też mam na półce książki autora, "Inne okręty" i właśnie "Pogodnik..." Na razie czekają na swoją kolej :)

      Usuń
  2. Cała akcja obejmuje nawet nie pięć, tylko siedem opowiadań, jeszcze dwa można znaleźć na Katedrze albo na stronie RW2010 - oba humorystyczne :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, dziękuję za informację, tego nie wiedziałam :) ale już sobie sprawdziłam ("Rycerz bezkonny", "Most demonów") pobiorę na pewno :)

      Usuń
  3. Twoje recenzje Romual Pawlak zalinkował przed chwilą na Fejsie, gratuluję :-).

    OdpowiedzUsuń
  4. Jest to dla mnie bardzo miła niespodzianka :) dziękuję za informację :)

    OdpowiedzUsuń